
Rekordowa inflacja, zarówno w Polsce (ok. 14% GUS), jak i w strefie euro (9,2% HICP w grudniu), przyspieszy wzrostu kosztów najmu biura.
O nadchodzących podwyżkach na rynku biur oraz szukaniu oszczędności, na łamach Rzeczpospolitej wypowiadają się eksperci branży nieruchomości, w tym Tomasz Węglarz z BNM – Real Estate Advisory.
Co wpływa na wzrost kosztów najmu biura?
Stawki za najlepsze biura w centrum Warszawy wynoszą 21–25,5 euro za mkw, poza centrum mieszczą się w granicach 13–15 euro (dla porównania czynsze na rynkach regionalnych wahają się od 10 do 15 euro za mkw). Czynsze w Warszawie wzrosły o 8,3% r./r. w grudniu. Jeśli przyjmiemy perspektywę 3-5 lat to czynsze są wyższe o 10-30%.
– Czynsze rosną głównie za sprawą indeksacji, gdyż zapisy umowy najmu umożliwiają wynajmującym waloryzację czynszu raz do roku na poziomie wskaźnika inflacji – polskiego (GUS) lub europejskiego (HICP). – mówi Tomasz Węglarz, Dyrektor ds. rozwoju sieci sprzedaży w BNM – Real Estate Advisory. – W tym roku najemcy powinni spodziewać się także znacznych wzrostów opłat eksploatacyjnych ze względu na m.in. rosnące ceny energii elektrycznej, czy wzrost płacy minimalnej. – dodaje.
Na wzrost stawki czynszów wpływ mają także inflacja i wahania kursów walut (w Polsce czynsze za najlepsze biura są denominowane w euro, natomiast opłaty eksploatacyjne i media rozliczane są w złotych), oraz luka podażowa, która pośrednio powoduje presję na wzrost stawek czynszów, szczególnie w nowych biurowcach.
Strategie optymalizacji kosztów najmu
Eksperci rynku biurowego wskazują na możliwe rozwiązania, którymi firmy mogą chronić się przed podwyżkami:
- Zmniejszenie powierzchni biura. Biorąc pod uwagę rosnącą popularność pracy hybrydowej, gdzie część zespołu pracuje zdalnie, może się okazać, że tak w rzeczywistości firma potrzebuję mniejszej liczby metrów kwadratowych.
- Renegocjacja umowy. Próba negocjacji warunków najmu nie jest łatwa, ale możliwa. Najczęściej do renegocjacji warunków dochodzi przy kończącej się umowie najmu.
- Relokacja części zespołu: Przeniesienie np. call center do budynku niższej klasy.
- Podnajem części biura: Możliwość podnajęcia niewykorzystanej powierzchni, innej firmie.
- Optymalizacja zużycia mediów: Bardziej uważne monitorowanie i redukcja zużycia energii i innych mediów.
- W przypadku kończącej się umowy warto dużo wcześniej zrobić przegląd ofert na rynku biur i ocenić, czy bardziej opłaca się zostać w aktualnej lokalizacji i renegocjować warunki umowy, czy zdecydować się na zmianę budynku i np. wybrać budynek niższej klasy lub mniejszy metraż.
Więcej szczegółów przeczytasz w poniższym artykule:
„Nasze bardzo cenne biura”
Publikacja: 02.02.2023
Pełna treść dostępna na stronie Rzeczpospolita (dostęp może wymagać subskrypcji):
https://www.rp.pl/nieruchomosci/art37891431-nasze-bardzo-cenne-biura


Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc
Działamy na wielu płaszczyznach
Najemcy
Wynajmującego
Markets
