Jeszcze kilka lat temu małe firmy i startupy mogły mieć niemały problem ze znalezieniem kilkuosobowego lokalu biurowego do wynajęcia, bowiem w Warszawie podaż takich biur była bardzo niska. Zwalniające się powierzchnie w dobrym standardzie i w dogodnej lokalizacji lada dzień znajdowały nowych najemców, a nowo powstające biurowce oferują powierzchnię jedynie większym podmiotom (zazwyczaj od 150 m2 w górę).
Pierwsze otwierające się biura serwisowane z możliwością wynajęcia pojedynczych pokoi do pracy były stosunkowo drogie. Rynek nieruchomości zaczął jednak dostrzegać rosnące zapotrzebowanie na małe biura i obecnie wybór jest o wiele większy. Stale rośnie liczba nowych biur serwisowanych i przestrzeni coworkingowych, a właściciele dostosowują przestrzeń w swoich budynkach biurowych pod wynajem pojedynczych lokali (patrz: Własne B.). Poniżej przedstawiamy dostępne na rynku rozwiązania, czynniki wpływające na wysokość cen oraz wyjaśniamy z czego składają się ceny biur. Na podstawie analizy rynku nieruchomości pokazujemy ile kosztuje wynajem małego biura w Warszawie.
Dostępne na rynku rozwiązania
Szukając mniejszego biura mamy do wyboru kilka rozwiązań. Zapewne najwygodniejszą opcją będzie umeblowane, gotowe do wprowadzenia od zaraz biuro all-inclusive (biuro serwisowane). W formule all-inclusive płacimy za stanowiska pracy i otrzymujemy adekwatny do liczby pracowników, indywidualny pokój biurowy. Ten rodzaj biur charakteryzuje się elastycznymi warunkami najmu oraz licznymi udogodnieniami dla najemców, m.in.:
- możliwością korzystania z atrakcyjnych powierzchni współdzielonych z innymi najemcami,
- sal konferencyjnych,
- wyposażonej kuchni z nielimitowaną kawą i herbatą,
- dostęp do Internetu,
- obsługę recepcyjną,
- serwis sprzątający, itp.
Jeśli prowadzona przez nas działalność nie wymaga posiadania oddzielnego gabinetu, to możemy pomyśleć o innym rozwiązaniu, jakim jest przestrzeń coworkingowa, czyli współdzielenie przestrzeni biurowej typu open space z innymi podmiotami. Płacimy wówczas za możliwość korzystania ze stanowiska pracy (bez biurka przydzielonego na stałe, lub z tzw. biurkami dedykowanymi). To, co wyróżnia przestrzenie coworkingowe, to m.in.:
- elastyczność (możliwość wynajęcia biurka nawet na kilka dni lub godzin w miesiącu),
- dostęp 24h przez 7 dni w tygodniu,
- członkostwo w społeczności, a co się z tym wiąże – rozszerzanie sieci kontaktów biznesowych, transfer pomysłów, możliwość nawiązania współpracy z osobami z innych branż.
Cechą wspólną dwóch powyższych opcji jest najczęściej prestiżowy adres oraz ujmujący design. Nie są to jednak rozwiązania dla każdego – dużo osób o wiele bardziej ceni sobie komfort posiadania niezależnego, tradycyjnego biura. Taki lokal biurowy nie będzie posiadał większości wymienionych powyżej udogodnień, ale również koszty najmu będą niższe. Mniejsze lokale biurowe można znaleźć w kamienicach biurowych oraz w nieco starszych biurowcach. Obecnie coraz więcej właścicieli budynków biurowych decyduje się na podział piętra na pojedyncze pokoje do wynajęcia – dla kilkuosobowej firmy będzie to atrakcyjne cenowo rozwiązanie.
Od czego zależy i z czego składa się cena biura
Wymienione powyżej opcje będą różniły się pod względem cenowym – biuro all-inclusive jest zazwyczaj droższe niż tradycyjny lokal biurowy (wykładzina + białe ściany) dla tej samej liczby pracowników, ale tańsze rozwiązanie wymaga od najemcy większego zaangażowania w organizację biura. Czynniki najbardziej różnicujące ceny biur to:
- lokalizacja,
- standard budynku,
- standard wykończenia lokalu,
- czas trwania umowy,
- udział w częściach wspólnych budynku
Jeśli zdecydujemy się na biuro all-inclusive, wówczas cena biura zawiera jedynie miesięczną opłatę za liczbę stanowisk pracy oraz ewentualne usługi dodatkowo płatne (np. wynajem sali konferencyjnej, ksero). W przypadku przestrzeni coworkingowej możemy rozliczać się miesięcznie za członkostwo, jak również za liczbę dni czy godzin korzystania z biurka. Najbardziej złożona jest cena za niezależny lokal biurowy w tradycyjnej formie. Składa się na nią czynsz, koszty eksploatacyjne, opłaty za media (jeśli nie zostały wliczone w koszty eksploatacyjne) i różnego rodzaju koszty dodatkowe ponoszone we własnym zakresie (opłata za Internet, telefon, sprzątanie, czy zakup mebli).
Ile zapłacimy za małe biuro?
Załóżmy, że małe biuro ma 15 m2 i posłuży za przestrzeń do pracy dla 2-3 osobowej firmy. Na podstawie analizy warszawskiego rynku nieruchomości oraz analizy konkretnych przykładów biur z naszej oferty, przygotowaliśmy zestawienie cen małych biur w wybranych dzielnicach Warszawy z rozbiciem na 3 warianty cenowe: biura ekonomiczne, optymalne oraz premium. Prezentowane w tabeli ceny dotyczą biur tradycyjnych i zawierają czynsz oraz koszty eksploatacyjne.
Orientacyjne ceny za miesięczny wynajem biura o powierzchni 15 m2 w Warszawie:
Dzielnica |
Kategoria cenowa |
||
ekonomiczne |
optymalne |
premium |
|
Centrum (Śródmieście + bliska Wola) | 680-900 zł | 1000-1280 zł | 1420-1550 zł |
Wola | 680-900 zł | 960-1050 zł | 1150-1400 zł |
Mokotów | 750-770 zł | 870-900 zł | 1065-1355 zł |
Praga | 530-735 zł | 840 zł | 1050-1355 zł |
Żoliborz | 750-850 zł |
Powyższe ceny są cenami netto i dotyczą tradycyjnych lokali biurowych. W przypadku biur typu all-inclusive ceny za pojedyncze stanowisko pracy mieszczą się w przedziale 1000-1800 zł netto za miesiąc. Ostateczny koszt wynajmu powierzchni dla firmy otrzymamy zatem mnożąc liczbę osób przez koszt stanowiska pracy. Natomiast wynajęcie stanowiska dla jednej osoby w przypadku przestrzeni coworkingowej to koszt 500-700 zł netto miesięcznie.
W naszej firmie proponujemy pełne zaangażowanie w poszukiwaniu idealnego biura dla Twojej firmy, niezależnie od tego, jakiego metrażu potrzebujesz. Napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń pod nr tel. 22 299 17 27 i poznaj styl naszej pracy.
Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc
Działamy na wielu płaszczyznach
Najemcy
Wynajmującego
Markets