
Data aktualizacji: 18.02.2025
Wysokość jest ważną cechą lokalu, decyduje o jego ogólnym odbiorze, a badania dowodzą, że nawet wpływa na samopoczucie pracowników. Uważa się, że wysokie pomieszczenia są korzystniejsze dla osób, które w nich przebywają. Dlaczego tak jest? Ile według przepisów powinna wynosić wysokość pomieszczenia do pracy?
Minimalna wysokość pomieszczeń
Według Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, biura uznawane są za pomieszczenia pracy stałej. Oznacza to, że pracownicy przebywają w nich co najmniej 4h dziennie. W takiej sytuacji wysokość pomieszczenia biurowego musi wynosić co najmniej 3 metry. Dopuszcza się minimalną wysokość 2,5 m, jeśli zostaną spełnione dwa warunki:
- w pomieszczeniu zainstalowano klimatyzację i uzyskano zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego, lub
- w pomieszczeniu są zatrudnione 4 osoby lub mniej, a na każdą z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej (czyli niezajętej meblami itp.) objętości pomieszczenia.
Istnieje również możliwość zaadaptowania antresoli do pracy biurowej, jeśli jest ona otwarta do większego pomieszczenia i ma minimum 2,2 metra wysokości.
Powyższe reguły zapewniają osobom przebywającym w pomieszczeniu odpowiedni przepływ powietrza oraz brak dyskomfortu, czy uczucia klaustrofobii. Im wyższe pomieszczenie, tym lepsza cyrkulacja powietrza i większa ilość tlenu na pracownika.
Wysokość biura, a kreatywność?
Pisaliśmy już o tym, że czynniki takie, jak oświetlenie sztuczne i dostęp światła naturalnego, akustyka czy liczba metrów kwadratowych na osobę, znacząco wpływają na samopoczucie i efektywność pracowników. Przeczytasz o tym tutaj:
- Jakie powinno być oświetlenie w biurze?
- Jak poprawić akustykę w miejscu pracy?
- Ile m2 na osobę w biurze?
Nie inaczej jest w przypadku wysokości pomieszczeń do pracy. Według badań profesora marketingu Joana Meyers-Levy z University of Minnesota przeprowadzonych w 2007 r., wysokość pomieszczeń wpływa na poczucie wolności, w tym również umysłowej. Co ciekawe im wyższe pomieszczenia, tym ludzie mają większe tendencje do myślenia abstrakcyjnego, co przekłada się na ich kreatywność. Natomiast w pomieszczeniach o niższej wysokości, pracownicy mają skłonność do bardziej “ciasnego”, przyziemnego sposobu myślenia.
Z przeprowadzonych badań płynie wniosek, że im niżej położony jest sufit, tym pracownicy mają większą tendencję do skupiania się na szczegółach, konkretnych danych. Zatem pomieszczenia niższe (ale oczywiście mieszczące się w normach prawnych!) sprawdzą się tam, gdzie działalność firmy opiera się na liczbach i analitycznym myśleniu. Z kolei kreatywne dusze, które potrzebują przestrzeni, powinny szukać wysokich pomieszczeń. Nie jest to oczywiście reguła, ostatecznie ważne aby biuro spełniało przepisy BHP i służyło samopoczuciu oraz pracy 🙂
Wysokie lokale poszukiwane
Standardowa wysokość biur do wynajęcia w typowych budynkach biurowych to 2,75 m od podnoszonej podłogi do podwieszanego sufitu. Pod podnoszoną podłogą i za podwieszanym sufitem ukryte są wszystkie instalacje i kable. Jeśli lubimy wnętrza w industrialnym klimacie, to możemy zdecydować się na odsłonięty sufit, zamiast podwieszanego. Zyskamy w ten sposób ok. 40-50 centymetrów wysokości. Poza tym takie rozwiązanie często wygląda efektownie i modnie. Czy wysoki lokal może mieć jakieś wady? Niektórzy zwracają uwagę na echo i pogłos, szczególnie jeśli w biurze nie ma za wielu rzeczy. Komfort akustyczny w pomieszczeniu można podnieść na różne sposoby, np. stosując do wykończenia materiały dźwiękoszczelne, wykładzinę, panele i sufity akustyczne (które często wyglądają bardzo efektownie), ale też tekstylne dodatki (zasłony, fotele) i rośliny.
Z naszego doświadczenia wynika, że wysokie lokale cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Gdzie można je znaleźć? Najczęściej w kamienicach biurowych i loftowych budynkach. Bardzo często wybierają je firmy z branż kreatywnych.
Wysokość w lokalach parterowych
W przypadku lokali parterowych minimalna dopuszczalna wysokość pomieszczeń zależy od specyfiki branży. Minimalna wysokość sufitu np. dla siłowni to 3,5 m, dla gastronomii 3,3 m, w placówkach oświatowych w miejscu przebywania dzieci są to 3 m, a w placówkach medycznych 3 m z możliwością zejścia do 2,8 m przy spełnieniu określonych warunków. Natomiast często im wyższy lokal, tym większy potencjał aranżacyjny i efekt wow. Można w nim powiesić designerskie lampy, artystyczne instalacje lub inne wiszące elementy dekoracyjne.
W swojej ofercie posiadamy efektowne lokale biurowe, handlowo-usługowe czy gastronomiczne. Te najlepsze rozchodzą się szybko, więc nie czekaj i napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń pod numer 22 299 17 27. Chętnie pomożemy!


Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc
Działamy na wielu płaszczyznach
Najemcy
Wynajmującego
Markets
