Zaczynając poszukiwania powierzchni w biurowcu, najemcy zazwyczaj napotykają oznaczenia klasy budynków A, B lub C, z różnymi modyfikacjami np. A++ czy B-. Te symbole budowlane odzwierciedlają jakość i lokalizację budynku i są pomocne przede wszystkim przy przygotowywaniu raportów rynkowych. W praktyce kategorie B i C są po to aby odróżnić te budynki od tych z klasą A. To oznacza, że nie ma jednoznacznej definicji, ale ogólna charakterystyka wygląda tak:
Budynki biurowe klasy A – najwyższe standardy, prestiż i koszty
Budynki klasy A odzwierciedlają najwyższy standard budynków biurowych na rynku. Zazwyczaj najlepiej wyglądają, są najlepiej zaprojektowane wewnątrz i posiadają najlepszą infrastrukturę techniczną. Budynki klasy A są najlepiej zlokalizowane i skomunikowane oraz profesjonalnie zarządzane. W efekcie lokują się w nich najlepsze firmy, ale też muszą płacić najwyższe czynsze.
Budynki biurowe klasy B – solidna jakość, dobra lokalizacja i potencjał inwestycyjny
Jeden poziom niżej znajdują się budynki klasy B, które są z reguły trochę starsze, ale nadal mają dobrych najemców i są profesjonalnie zarządzane. Często budynki klasy B są pożądane przez inwestorów, bo dobrze zlokalizowany budynek po renowacji może z powrotem osiągnąć klasę A. Budynki klasy B z reguły nie powinny mieć problemów z funkcjonalnością i powinny być dobrze utrzymane.
Budynki biurowe klasy C – najniższe standardy, starsza infrastruktura i najniższe czynsze
To najniższa klasyfikacja budynków i ich powierzchni. Z reguły są to biura starsze niż 20 lat i słabej zlokalizowane, często na obrzeżach lub w słabo skomunikowanych miejscach. Prawdopodobnie przydałby się im gruntowny remont, mają przestarzałą technologię budowy i są mało atrakcyjne architektonicznie. W efekcie, te budynki klasy C mają najniższe czynsze na rynku.
Powyższa klasyfikacja jest generalną zasadą, nie ma międzynarodowych standardów określania klasy budynku, wygląda to podobnie jak w przypadku hoteli. Najważniejsze jednak jest, aby w Twoim odczuciu budynek był wart ceny, którą jesteś gotów za niego zapłacić.
Główne czynniki, jakie powinno się wziąć pod uwagę
- lokalizacja
- ogrzewanie i klimatyzacja
- pojemność i szybkość wind
- bezpieczeństwo i ochrona
- wysokość sufitów
- komunikacja (samochód, transport publiczny)
- parking
- zasilanie zapasowe
- udogodnienia i usługi w pobliżu (pralnie, restauracje, bankomaty)
Jeśli planujesz wynająć biuro dla Twojej firmy, napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń pod nr 22 299 17 27.
Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc
Działamy na wielu płaszczyznach
Najemcy
Wynajmującego
Markets