Spis treści
- Jak skutecznie zawrzeć umowę pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zgodnie z polskim prawem
- Elektronicznie tylko z certyfikatem
Jak skutecznie zawrzeć umowę pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zgodnie z polskim prawem
Umowa pośrednictwa to dokument, z którym będziemy mieć do czynienia, jeśli zdecydujemy się skorzystać z usług pośrednika w obrocie nieruchomościami. Usługi pośrednika mogą być dla nas pomocne przy wynajmie lokalu, zakupie mieszkania, działki lub innej nieruchomości. Co do zasady, umowa określa prawa i obowiązki obu Stron, a więc zarówno pośrednika jak i jego Klienta. Ma ona gwarantować bezpieczeństwo transakcji wraz z obowiązkowym ubezpieczeniem OC pośrednika, oraz jasne ustalenie zasad współpracy. Aby uniknąć niedomówień i wątpliwości, warto umowę pośrednictwa zawrzeć, gdy tylko zdecydujemy się na skorzystanie z doradztwa pośrednika. Tu pojawia się kolejne zagadnienie, jak taką umowę skutecznie podpisać, aby była ważna w świetle polskiego prawa? Zgodnie z aktualnym brzmieniem ustawy o gospodarce nieruchomościami, umowa pośrednictwa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności. Co do formy pisemnej, nie ma tu raczej większych wątpliwości. Umowę po prostu drukujemy i podpisujemy własnoręcznie piórem bądź długopisem. Strony mogą się spotkać i podpisać umowę razem, albo wymienić się podpisanymi przez siebie egzemplarzami przesyłając je np. pocztą.
Elektronicznie tylko z certyfikatem
Natomiast co to oznacza, że umowa pośrednictwa może być podpisana również w formie elektronicznej? To sformułowanie Strony często rozumieją potocznie. Zdarza się na przykład wzajemne potwierdzanie warunków współpracy wymianą wiadomości e-mail, albo przesyłanie pocztą elektroniczną skanów podpisanej umowy. Niestety nie jest to tak proste, jak mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Pod pojęciem „formy elektronicznej” ustawodawca ma bowiem na myśli kwalifikowany podpis elektroniczny. Tylko taki podpis ma moc równą podpisowi własnoręcznemu. Co ważne, podpisem elektronicznym kwalifikowanym nie jest popularny ostatnio podpis profilem zaufanym, z którego korzystamy coraz chętniej przy załatwianiu spraw urzędowych w instytucjach publicznych i nie tylko. Podpis kwalifikowany charakteryzuje się tym, że jest poświadczony specjalnym certyfikatem, który umożliwia weryfikację osoby składającej podpis. Można go nabyć tylko u certyfikowanych dostawców. Jest on płatny, w odróżnieniu od podpisu zaufanego, z którego korzystać mogą nieodpłatnie posiadacze profili zaufanych.
Aby umowa pośrednictwa była ważna, możemy podpisać ją na dwa sposoby:
- własnoręcznie
- podpisem elektronicznym, ale tylko kwalifikowanym.
Jeśli umowa pośrednictwa zostanie zawarta w inny sposób, będzie niestety w świetle prawa nieważna, ze względu na brak zachowania wymaganej formy. Ze względu na różnorodność certyfikatów oraz błędnie zakodowany podpis, jego poprawność można sprawdzić na oficjalnej rządowej stronie moj.gov.pl
Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc
Działamy na wielu płaszczyznach
Najemcy
Wynajmującego
Markets