Kategoria: Biura
Przeczytasz w 4 min

Drastyczny spadek liczby zachorowań związanych z pandemią COVID-19 sprawił, że dyskusja na temat powrotu do biur rozpoczęła się na nowo. Z jednej strony mamy pracodawców, wśród których nie wszyscy są przekonani do hybrydowego lub w pełni zdalnego trybu pracy. Z drugiej strony natomiast głos mają pracownicy, którzy przez ostatnie półtora roku testowali na sobie zalety i wady pracy z domu, a obecnie spora część z nich jest już w pełni zaszczepiona. Czego możemy spodziewać się w przyszłości w kontekście powierzchni biurowych i powrotu pracowników?

Możliwość wyboru

Z pomocą przychodzą badania wykonane przez Harvard Business School na 1500 osobach, które między marcem 2020 roku, a marcem 2021 pracowały w trybie zdalnym. Wyniki badań nie zaskakują. 81% respondentów chce albo pracować zdalnie, albo w modelu hybrydowym. W żadnym wypadku nie oznacza to jednak końca pracy w biurach. 18% respondentów chce wrócić do biura w pełnym trybie, a 61% chciałoby przyjeżdżać do biura 2-3 razy w tygodniu. Pokazuje to, że zapotrzebowanie na powierzchnię biurową nadal będzie obecne. Zgodnie z wynikami badań, najbardziej skłonną grupą do powrotu są osoby będące w związku małżeńskim i/lub posiadające dzieci, co też nie jest zaskoczeniem 😉 Ma to z pewnością związek z brakiem miejsca lub odpowiedniego sprzętu (biurka, krzesła) biurowego do efektywnego wykonywania pracy. Sporo osób sobie jednak z tym poradziła i będzie oczekiwać, że ich pracodawca wyrazi zgodę na zdalną pracę gdy pandemia będzie już za nami. Co ciekawe, w badaniu firmy Cushman & Wakefield “Generacja Z. Miejsce pracy liderów jutra” także młodzi ludzie stawiający pierwsze kroki w firmie chcą mieć możliwość pracy z biura. 61% ankietowanych opowiedziało się za hybrydowym modelem pracy, 18% za pracą w biurze w pełnym zakresie, 13% za pracą wyłącznie zdalnie. Wiąże się to zarówno z brakiem miejsca przystosowanego do pracy, jak i większą możliwością zdobywania wiedzy od bardziej doświadczonych pracowników w kontaktach na żywo. 

Powrót do biur a szczepienia

Ciekawym wątkiem w badaniach jest stosunek pracowników do przyjeżdżania do biura w kontekście szczepień przeciw COVID-19. 51% respondentów nie chce wracać, dopóki nie zaszczepi się w pełni. 71% natomiast ma wątpliwości, czy zdecyduje się powrócić na stałe, nim wszyscy w biurze będą zaszczepieni. Obostrzenia, których wszyscy doświadczyliśmy w ciągu ostatniego roku, sprawiły, że 54% pytanych oczekuje, że w biurze zostaną zachowane zasady dystansu społecznego, tj. odpowiednia odległość między pracownikami czy obowiązek noszenia masek w pracy. W tej kwestii część biur może nie być przygotowana na wprowadzenie takich zasad, szczególnie mowa tu o firmach o dość dużym zagęszczeniu pracowników na mkw. biura, np. call center. Może to oznaczać konieczność poszukiwania nowej siedziby dla części pracowników, aby zapewnić im niezbędny komfort pracy. W wielu budynkach, szczególnie starszych, o wąskich ciągach komunikacyjnych, małych windach i mało funkcjonalnych układach wprowadzenie zasad dystansu społecznego może być utrudnione.

Jak wybrać biuro odporne na pandemię?

Pandemia koronawirusa udowodniła, że nic tak nie liczy się w zachowaniu ciągłości funkcjonowania firmy, jak umiejętność sprawnego dostosowania się do sytuacji i wiążąca się z tym elastyczność . Firmy, które dysponowały środkami pozwalającymi ich pracownikom na pracę zdalną (tj. np. służbowy sprzęt możliwy do zabrania do domu, procedury działania przy rozproszonym zespole, ale także know how pracowników, jak profesjonalnie korzystać z narzędzi online, chociażby przy prowadzeniu spotkań z klientami) nie zostały postawione w stan chaosu. Ta elastyczność to także stworzenie takich warunków do pracy, w których pracownicy są najefektywniejsi. Dla jednych oznacza to pracę zdalną, dla innych pracę w trybie mieszanym, ale duży procent pracowników woli pracować z biura. Biuro powinno być zatem miejscem bezpiecznym, higienicznym, a także wyjątkowo funkcjonalnym i przemyślanym. O tym, jak mogą wyglądać biura przygotowane na pandemię szczegółowo pisaliśmy w artykule “Biura na nowo”. Przy wyborze nowego biura przede wszystkim trzeba zastanowić się ile rzeczywiście mkw. powierzchni potrzebujemy. Być może mniej niż kiedyś, bo pracownicy pracują w systemie hybrydowym. Z drugiej strony trzeba pamiętać o zachowaniu dystansu. Z naszych obserwacji wynika, że firmy będą decydować się na biura mniejsze, ale bardziej przemyślane i ładniejsze. Biuro w dalszym ciągu pozostaje istotnym narzędziem HR-owym. 

Czas pandemii i niepewna sytuacja gospodarcza spowodowały większe zainteresowanie wszelkiego rodzaju biurami elastycznymi. Warto brać pod uwagę taką opcję, gdyż możliwe jest zawarcie umowy najmu na krótki okres czasu, dobranie lub zmniejszenie powierzchni zajmowanego biura oraz bardziej elastyczne warunki wyjścia z umowy. Takie biura możesz łatwo znaleźć w naszej wyszukiwarce wybierając miasto oraz kategorię ALL INCLUSIVE.

Być może wynajmujesz już lokal, ale Twoi pracownicy przeszli w tryb pracy zdalnej, a biuro świeci pustkami. Co zrobić z za dużym biurem i jak zaoszczędzić na wynajmie podpowiadamy w artykule Biuro za duże względem potrzeb.

Jeśli zastanawiasz się jakie biuro wybrać, czy zdecydować się na tradycyjny najem, czy na biuro w formule elastycznej, oraz jak te opcje prezentują się cenowo, napisz lub zadzwoń do nas. Proces najmu biur prowadzimy kompleksowo – od doradztwa, analizy rynku, prezentacji dopasowanych ofert, po negocjacje najkorzystniejszych warunków umowy, wsparcie przy projekcie aranżacji, wyposażeniu w meble oraz przeprowadzce. 

Zapraszamy do kontaktu tel. 22 102 12 11, mail [email protected]

Wyróżnione wpisy

Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc

01
Fit-out
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.
02
Legal
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.

Działamy na wielu płaszczyznach

01
Fit-out
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.
02
Legal
Wsparcie doświadczonego prawnika, który na co dzień obsługuje firmy na rynku nieruchomości komercyjnych, w języku polskim i angielskim. Jeśli będziesz negocjować umowę najmu lub sprzedaży, skontaktuj się z nami.
03
Reprezentacja
Najemcy
Bezpieczny proces najmu powierzchni biurowej dla firm, prowadzony przez doświadczonych, niezależnych specjalistów. Biura na wynajem z całego rynku dostępne w jednym miejscu, porównaj i umów się na prezentacje.
04
Reprezentacja
Wynajmującego
Usługa komercjalizacji powierzchni dla właścicieli budynków biurowych. Jeśli posiadasz pustostany i potrzebujesz najemców, zapytaj o nasze wsparcie. Dodatkowo możemy wdrożyć elastyczny moduł coworkingowy.
05
Capital
Markets
Zapełnione budynki biurowe na sprzedaż ze stopą zwrotu oraz projekty oportunistyczne, do przebudowy lub rozbudowy. Działki inwestycyjne z przeznaczeniem komercyjnym pod biura, handel i PRS - public rented sector.
06
Retail
Najem i zakup lokali handlowo-usługowych prowadzony przez doradców wyspecjalizowanych w tym sektorze. Doskonale rozumiemy specyfikę branż naszych klientów oraz wymogi techniczne, jakie muszą spełnić nieruchomości.
Skontaktuj się,
 chętnie pomożemy
Cześć, jestem Fatima! Zadzwoń do mnie lub napisz, a odpowiem niezwłocznie:
[email protected] +48 22 299 17 27
Twoja wiadomość

    * Pola obowiązkowe
    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google. Obowiązuje polityka prywatności i warunki korzystania z usługi.
    Wiadomość wysłana
    Dziękujemy!
    Potrzebujesz wsparcia? Jesteśmy do Twojej dyspozycji