Spis treści
- Dowiedz się, jak wynająć biuro bez przepłacania.
- Umowa najmu zawarta na czas oznaczony
- Rozwiązanie umowy najmu za porozumieniem stron
- Wypowiedzenie umowy
W obecnych czasach, kiedy model pracy hybrydowej stał się codziennością, coraz więcej firm rozważa optymalizację powierzchni biurowej i zmniejszenie kosztów wynajmu biura. Okazuje się, że rzeczywiste zapotrzebowanie na metry kwadratowe jest mniejsze niż jeszcze kilka lat temu, wielkość biura jest nieadekwatna do aktualnych potrzeb i nadmiernie obciąża budżet firmy. W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych przeprowadzką do biura bardziej odpowiedniego do dzisiejszych realiów funkcjonowania firmy. Czy jednak umowę najmu biura można w prosty sposób zakończyć? Poniżej przedstawiamy możliwe przypadki.
Dowiedz się, jak wynająć biuro bez przepłacania.
Jeśli umowa najmu została zawarta na czas nieoznaczony, każda ze stron takiej umowy może ją rozwiązać w dowolnym momencie, za okresem wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia jest najczęściej wskazany w samej umowie. Jeśli wynajmujący i najemca nie uwzględnili takiego postanowienia to i tak można umowę wypowiedzieć, z zachowaniem okresu wypowiedzenia wskazanego w kodeksie cywilnym. Jest on uzależniony od częstotliwości płatności czynszu i wynosi zazwyczaj trzy miesiące.
Umowa najmu zawarta na czas oznaczony
W praktyce dużo częściej umowy najmu biur zawiera się na czas oznaczony. Nierzadko są to kontrakty długoterminowe na pięć, siedem a nawet dziesięć lat. W przypadku umowy na czas oznaczony, strony co do zasady wskazują termin do jakiego są związane najmem.
Umowę na czas oznaczony można wcześniej rozwiązać tylko w przypadkach w niej wskazanych. Czyli strony zawierając umowę postanawiają uwzględnić w niej klauzule określające na jakich warunkach możliwe jest wcześniejsze „wyjście” z umowy.
a) Klauzula „break option”
Jedną z opcji przewidujących wcześniejsze zakończenie stosunku najmu przez najemcę jest tak zwana „break option” czyli danie najemcy prawa do rezygnacji z biura przed terminem, do którego miała pierwotnie obowiązywać umowa najmu. Na przykład, przy zawarciu umowy najmu na pięć lat, klauzula „break option” może przewidywać, że najemca ma prawo wyjść z umowy już po trzech latach, jednak po spełnieniu określonych warunków, np zapłaty niezamortyzowanego kosztu wykończenia powierzchni. Poza wskazanym powyżej okresem najmu jaki musi upłynąć zanim najemca będzie uprawniony do skorzystania z opcji wyjścia, dodatkowymi warunkami są najczęściej: konieczność powiadomienia wynajmującego odpowiednio wcześniej o woli wyjścia oraz zapłata przewidzianej umową rekompensaty.
b) Klauzula „contraction option”
Ogólnie rzecz biorąc, jest to postanowienie umowne dające najemcy prawo do zmniejszenia jego powierzchni biurowej, po upływie wskazanego w umowie terminu. Stosunek najmu trwa nadal, jednak najemca zyskuje możliwość zredukowania powierzchni adekwatnie do aktualnego zapotrzebowania i możliwości budynku.
Rozwiązanie umowy najmu za porozumieniem stron
W każdym przypadku umowa najmu może zostać rozwiązana wcześniej za porozumieniem stron. Jeśli tylko wynajmujący i najemca zgodnie ustalą warunki zakończenia stosunku najmu. Kolejnymi możliwościami zredukowania przestrzeni biurowej lub całkowitego wyjścia z umowy najmu są: podnajem całości lub części dotychczasowej powierzchni albo cesja ogółu praw i obowiązków z umowy najmu na podmiot trzeci. Zostaną one omówione w kolejnym artykule.
Wypowiedzenie umowy
Wypowiedzenie umowy najmu powinno być sporządzone w takiej samej formie co umowa najmu. Najczęściej będzie to forma pisemna.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj nasz poprzedni artykuł: Umowy nie do podważenia – jak podpisać aby mieć pewność
Jeśli potrzebujesz analizy Twojej umowy najmu lub chcesz sporządzić wypowiedzenie, skontaktuj się z nami na [email protected]
Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc
Działamy na wielu płaszczyznach
Najemcy
Wynajmującego
Markets